Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat
Idősek Otthona Nonprofit Kft.
Tartalomjegyzék:
• szabályzat célja
• szabályzat hatálya
• adatvédelmi szervezet
• kezelt adatok köre
• adatok kezelésének jogalapja
• adatkezelés időtartama
• adatokat megismerő személyek köre, adattovábbítás
• adatfeldolgozás
• adatvédelmi tisztviselő
• érintettek jogai
• adatvédelmi incidens kezelése
• jogorvoslati lehetőségek
• egyéb rendelkezések
A szabályzat célja:
Jelen szabályzat célja, hogy az Európai Parlament és a Tanács 2016/679. számú Rendelete (továbbiakban: GDPR) és az Információs és Önrendelkezési Jogról szóló 2011.évi CXII. törvény (továbbiakban: Info tv.) vonatkozó rendelkezései alapján rögzítse a fent megjelölt Intézmény által alkalmazott adatvédelmi elveket, az Intézmény adatvédelmi politikáját. Az Intézmény által nyújtott szolgáltatás minden területén az érintettek számára biztosítva legyen jogaik védelme, az adatainak kezelésével kapcsolatos tájékoztatás.
A szabályzat hatálya:
A Szabályzat hatálya kiterjed az Intézmény területén tartózkodó, Intézménnyel kapcsolatot létesítő minden érintett személyes és különleges adatainak védelmére.
Adatvédelmi szervezet:
Adatkezelő: az a természetes vagy jogi személy, amely a személyes adatok kezelésének célját, jogalapját és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt meghatározza.
Az Intézmény mint adatkezelő megnevezése: Napvirág Idősek Otthona Nonprofit Szolgáltató Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság
Székhely: 2011 Budakalász, Klisovác utca 34.
Képviseli: Lipterné Bierbaum Erika intézményvezető
Cégjegyzékszám: 13 09 129358
Adószám: 14793305-1-13
Honlap: https://www.napviragotthon.hu/
E-mail cím: info@napviragotthon.hu
Adatfeldolgozó: az a természetes vagy jogi személy vagy bármely más szerv, amely az adatkezelő utasítására, annak nevében személyes adatokat kezel, az adatkezeléshez kapcsolódó technikai feladatokat elvégzi. Adatfeldolgozónak minősül az Intézmény belső dolgozója aki az Intézmény vezetőjének utasítása és felhatalmazása alapján az Érintettek személyes és különleges adatait kezeli és az adatkezeléshez kapcsolódó technikai feladatokat elvégzi.
Kezelt adatok köre:
1. érintettek személyes adatai: GDPR 4. cikk.
Az azonosított vagy azonosítható természetes személyre („érintett”) vonatkozó bármely olyan adat, információ, tényező, amely alapján az adott természetes személy beazonosítható. Ezek különösen: név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító, természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális, szociális azonosságára utaló adat. Személyes adatkezelésnek minősül továbbá a fénykép, hang-, vagy képfelvétel készítése, valamint személyazonosításra alkalmas fizikai jellemzők gyűjtése.
2. érintettek különleges adatai: GDPR 9. cikk.
Személyes adatok körén belül különleges adat a faji etnikai származásra, politikai véleményre, vallási vagy világnézeti meggyőződésre, szakszervezeti tagságra utaló adat, valamint a természetes személyek egyedi azonosítására alkalmas genetikai, biometrikus adatok, egészségügyi adatok, természetes személyek szexuális életére, szexuális beállítottságára utaló adatok. Ezeknek az adatoknak a kezelése csak az érintett természetes személy kizárólagos hozzájárulása esetén lehetséges. Amennyiben az érintett a hozzájárulást megtagadja, akkor a fent megjelölt különleges adatok kezelése tilos.
3. Cookie (süti) és a weboldal kapcsolati űrlapja
A Weboldalon tett látogatások során egy vagy több cookie-t – azaz egy-egy karaktersorozatot tartalmazó kis fájlt – küld az Intézmény a látogató számítógépére, amelyek révén annak böngészője egyedileg azonosítható lesz. Ezek a Cookie-k a Google által biztosítottak, felhasználásuk a Google Analytics rendszerén keresztül történik. Ezeket a Cookie-kat csak egyes al-oldalak látogatása esetén küldjük el a látogató számítógépére, tehát ezekben csak az adott al-oldal meglátogatásának tényét és idejét tároljuk semmilyen más információt, adatot nem.
Azon érdeklődők e-mailje, akik az Intézmény weboldalán lévő kapcsolati űrlapján küldenek levelet, az info@napviragotthon.hu e-mail címre kerül továbbításra.
A Weboldal üzemeltetője: Gedeon Nyomdaipari Bt. H-2600 Vác, Zrínyi u. 9. | Mobil: +36-20-886-1320 | Tel.: +36-27-501-655 | Fax: +36-27-501-656 | E-mail: info@gedeon.hu | Web: gedeon.hu
Alkalmazott Cookie-k:
a) átmeneti cookie: az érintett látogatása után automatikusan törlődik. Ezek a cookie-k arra szolgálnak, hogy az Intézmény honlapja hatékonyabban és biztonságosabban tudjon működni, tehát elengedhetetlenek ahhoz, hogy a honlap egyes funkciói vagy egyes alkalmazások megfelelően tudjanak működni.
b) állandó (persistent) cookie: állandó cookie-t is használ a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében (pl. optimalizált navigáció nyújtása). Ezek a cookie-k hosszabb ideig kerülnek tárolásra a böngésző cookie file-jában. Ennek időtartama attól függ, hogy az Érintett az internetes böngészőjében milyen beállítást alkalmaz.
c) jelszóval védett munkamenethez használt cookie.
d) Biztonsági cookie: Külső szerverek segítik a Honlap látogatottsági és egyéb webanalitikai adatainak független mérését és auditálását (Google Analytics). A mérési adatok kezeléséről az adatkezelők tudnak részletes felvilágosítást nyújtani az Érintett részére. Elérhetőségük: www.google.com/analytics. Amennyiben az Érintett nem szeretné, hogy a Google Analytics a fenti adatokat az ismertetett módon és céllal mérje, telepítse böngészőjébe az ezt blokkoló kiegészítőt.
e) A legtöbb böngésző menüsorában található „Segítség” funkció tájékoztatást nyújt arra vonatkozóan, hogy a böngészőben
• hogyan lehet letiltani a cookie-kat, hogyan fogadjon el új cookie-kat, vagy
• hogyan adjon utasítást böngészőjének arra, hogy új cookie-t állítson be, vagy
• hogyan kapcsoljon ki egyéb cookie-kat.
4. biztonsági kamerával megfigyelt, a közönség számára nyitott magánterület
Tájékoztatjuk a Tisztelt Érintetteket, hogy a Napvirág Idősek Otthona Nonprofit Kft. (továbbiakban: Intézmény) területén az épületen belül, illetve az épületen kívül elektronikus megfigyelő rendszer (továbbiakban: kamerarendszer) működik, mely során személyes adatokat tartalmazó képfelvételek készülnek.
A megfigyelésnek és a képfelvételek rögzítésének célja az intézmény területén tartózkodó személyek életének, testi épségének, valamint az intézmény területén tartózkodó személyek, továbbá az intézmény használatában álló vagyontárgyak védelme. Ennek keretében cél a jogsértések észlelése, az elkövető tettenérése, e jogsértő cselekmények megelőzése, továbbá, hogy ezekkel összefüggésben bizonyítékként kerüljenek hatósági eljárás keretében felhasználásra. Ennek célja, hogy az Intézmény az esetleges jogvita esetén hitelt érdemlően rekonstruálni tudja az eseményeket.
Az Érintett az intézmény területére lépéssel az Infotv. alapján, önkéntesen hozzájárul ahhoz, hogy a biztonsági kamerarendszer rögzíti a róla készült képfelvételt. Az Érintettek tájékoztatása a KAMERÁVAL MEGFIGYELT TERÜLET! feliratú táblával történik. Az adatkezeléshez történő hozzájárulás önkéntes, ráutaló magatartással történik: az intézmény területére történő belépéssel és az itt tartózkodással hozzájárulását adja a képfelvétellel kapcsolatos adatkezeléshez.
A kamerák pontos elhelyezéséről, és az általuk megfigyelt területről jelen adatkezelési szabályzatának 1. sz. mellékletéből tájékozódhat.
Bármely meghatározott, személyes adat alapján azonosított vagy – közvetlenül vagy közvetve – azonosítható természetes személy kérelmezheti
• tájékoztatását személyes adatai kezeléséről
• személyes adatainak helyesbítését, valamint
• személyes adatainak – a kötelező adatkezelés kivételével – törlését vagy zárolását.
A kérelmeket a Napvirág Idősek Otthona Nonprofit Kft.-nek címezve lehet benyújtani postai úton a 2011 Budakalász, Klisovác u. 34. címre.
A kamerarendszer adatkezelése:
A kamerákkal folyamatosan sugárzott képek megtekintésére jogosultak köre:
• Recepciós szolgálat mindenkori beosztott munkatársa
• Intézményvezető
• Üzemeltetési koordinátor
• IT Rendszergazda
A kamerák által készített és tárolásra került felvételek visszanézésére jogosultak köre:
• Intézményvezető
• Üzemeltetési koordinátor
• IT Rendszergazda
Adatok kezelésének jogalapja:
• Érintettek hozzájárulása
• Jogi kötelezettség teljesítése: Az Intézmény rendszerében rögzítésre került és tárolt személyes és különleges adatok kezelése más az Intézményre, mint Adatkezelőre vonatkozó Uniós és hazai jogszabályban foglalt kötelezettségek teljesítése miatt szükséges.
• Intézmény, Érintett, harmadik személy jogos érdeke: Személyes és a különleges adatok kezelésének jogalapja az Intézmény, Érintett, harmadik személy jogos érdeke, mivel az Intézmény területén elektronikus kamerarendszer működik, amely képfelvétel készítésére, tárolására alkalmas. A kamera rendszer működtetésének célja a személy- és vagyon védelem, üzleti titok védelme, vitás tényállás felmerülése esetén a tényállás tisztázása.
Adatkezelés időtartama:
A GDPR rendelet 17. cikk (1) bekezdése alapján: az Adatkezelő (Intézmény) által kezelt adatot az Érintett kérésére – amennyiben az adatkezelésnek más jogalapja nincsen, csak az érintett hozzájárulása – a rá vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölni kell az adatkezelő adatbázisából.
A rendelet 17. cikk (3) bekezdése alapján amennyiben a kezelt személyes adat jogérvényesítéshez vagy hatóság felé történő elszámoláshoz szükséges akkor az adatkezelés – az Érintett kérelme ellenére – jogi kötelezettség teljesítése vagy jogos érdek alapján folytatható.
A fentiek szerint az Intézmény a jogi kötelezettség teljesítése, mint jogalap alapján, tekintettel az Eü. törvény Érintett adatok megőrzésére vonatkozó rendelkezéseire, Intézmény az általa kezelt, tárolt személyes és különleges adatokat az adatok rögzítésének időpontjától számított 30 évig köteles megőrizni.
A munkaügyi adatokat az Intézmény, mint adatkezelő a munkaviszony fennállása alatt és a megszűnést követő 8 évig tárolja.
Intézmény, Érintett, harmadik személy jogos érdeke, mint jogalap alapján a kamerarendszerrel történő képrögzítés esetén a rögzített adatok a rögzítés időpontjától számított 30. napon kerülnek törlésre.
Adatokat megismerő személyek köre, adattovábbítás
Az adatokat elsődlegesen az Intézmény belső munkatársai jogosultak megismerni.
Az Intézmény lakóinak gyógykezelésével kapcsolatos adatok szükséges mértékben, gyógyintézetek és hatóságok felé továbbításra kerülnek.
Az Intézmény munkavállalóinak bérszámfejtéshez szükséges adatokat a könyvelő és bérszámfejtő cég, mint Adatfeldolgozó felé kerülnek továbbításra.
Az adattovábbítás jogalapja az Intézmény jogszabályon alapuló jogi kötelezettségének teljesítése.
Adatfeldolgozás
Az Érintettek személyes és egészségügyi (különleges) adatai az Érintettek kifejezett hozzájárulásával kerülnek feldolgozásra és tárolásra.
Az adatok feldolgozását elsősorban az Intézmény belső munkatársai végzik. Az adatok harmadik illetéktelen személy részéről hozzá nem férhető módon, jelszóval védett számítógépen, papíralapon elzártan kerülnek tárolásra.
Az Intézmény munkavállalóinak bérszámfejtéshez szükséges adatokat a könyvelő és bérszámfejtő cég, mint Adatfeldolgozó felé kerülnek továbbításra. Az adatfeldolgozó kizárólag olyan utasításokat hajthat végre, amelyek írásban rögzítettek. Titoktartás kötelezi a személyes adatok kezelésével foglalkozó munkavállalókat. Az adatbiztonság garantálása érdekében az adatfeldolgozó végrehajtja a szervezési és technikai intézkedéseket. Az adatfeldolgozó segíti az adatkezelőt abban, hogy teljesítse kötelezettségeit. Az adatfeldolgozó az adatkezelő döntése alapján minden személyes adatot visszajuttat az adatkezelőnek vagy töröl, törli a meglévő másolatokat, egy kivétellel, ha a tagállami vagy az uniós jog az adatok tárolását írja elő. Az adatfeldolgozó elősegíti és lehetővé teszi az adatkezelő által vagy az általa megbízott ellenőr segítségével végzett auditokat, helyszíni vizsgálatokat. Amennyiben az adatfeldolgozó további adatfeldolgozó segítségét veszi igénybe, úgy őrá ugyanazok a kötelezettségek vonatkoznak, mint amelyek eredetileg a szerződés által létrejöttek az adatfeldolgozó és az adatkezelő között.
A könyvelő cég adatai: Bergmann Könyvelő Iroda Pénzügyi Szolgáltató Kft., Bérszámfejtési-, és Pénzügyi Osztály 1138 Budapest, Váci út 186 1320 | Tel: (+36-1) 238-9000 | Fax: (+36-1) 238-9010 | E-mail: bergmann@bergmann.hu | Web: www.bergmann.hu
Adatvédelmi tisztviselő
Az adatvédelmi tisztviselő kijelölése minden olyan esetben szükséges, amikor:
a) az adatkezelést közhatalmi szervek vagy egyéb, közfeladatot ellátó szervek végzik, kivéve az igazságszolgáltatási feladatkörükben eljáró bíróságokat;
b) az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó fő tevékenységei olyan adatkezelési műveleteket foglalnak magukban, amelyek jellegüknél, hatókörüknél és/vagy céljaiknál fogva az érintettek rendszeres és szisztematikus, nagymértékű megfigyelését teszik szükségessé;
Egy vállalkozáscsoport közös adatvédelmi tisztviselőt is kijelölhet. Az adatvédelmi tisztviselő az adatkezelő alkalmazottja is lehet, vagy akár szolgáltatási szerződés keretében láthatja el a feladatait.
Az adatvédelmi tisztviselő a következő feladatokat ellátja:
a) tájékoztat és szakmai tanácsot ad az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó, továbbá az adatkezelést végző alkalmazottak részére az adatvédelmi rendelet szerinti kötelezettségeikkel kapcsolatban;
b) ellenőrzi az általános adatvédelmi rendeletnek, továbbá az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó személyes adatok védelmével kapcsolatos belső szabályainak való megfelelést, ideértve a feladatkörök kijelölését, az adatkezelési műveletekben vevő személyzet képzését, valamint a kapcsolódó auditokat is;
c) kérésre szakmai tanácsot ad az adatvédelmi hatásvizsgálatra vonatkozóan, valamint nyomon követi a hatásvizsgálat elvégzését;
d) együttműködik a felügyeleti hatósággal; és
e) az adatkezeléssel összefüggő ügyekben kapcsolattartóként szolgál a felügyeleti hatóság felé, valamint adott esetben bármely egyéb kérdésben konzultációt folytat vele.
Az Intézmény adatvédelmi tisztviselője: az IT Rendszergazda. Adatai: B2Work Company Kft. H-2049 Diósd Gyár u. 59. | Tel: +36-20-983-5141| E-mail: balazs.banhegyi@b2work.hu.
Érintettek jogai
Átlátható tájékoztatás joga: Az Érintettnek alapvető joga a megfelelő, átlátható tájékoztatáshoz való jog, mely kötelezettségként az intézményt terheli. A tájékoztatást közérthető módon, ingyenesen kell megadni az Érintett részére. Amennyiben az Érintett tájékoztatást kér, azt számára indokolatlan késedelem nélkül, de legfeljebb 30 napon belül meg kell adni.
Hozzáférés joga: A hozzáférés joga alapján az Adatkezelő (Intézmény) az Érintett kérésére az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát az Érintett rendelkezésére kell bocsátania.
Az adathordozhatósághoz való jog: Az adathordozhatósághoz való jog alapján az Érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó Intézmény, mint Adatkezelő rendelkezésére bocsátott adatokat, tagolt széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, továbbá jogosult arra is, hogy ezeket az adatokat egy másik Adatkezelőnek továbbítsa anélkül, hogy ezt akadályozná, az Intézmény megakadályozná.
Helyesbítéshez való jog: Ezen jog alapján az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az Intézmény indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes és különleges adatokat.
Elfeledtetéshez (törléshez) való jog: Alapján az Érintett, amennyiben az adatkezelésnek más jogalapja nincsen, kérheti az Intézményben kezelt személyes és különleges adatainak törlését, továbbá az adatok kezelése nyomainak eltüntetését.
Tiltakozás joga: Jogos érdeken alapuló adatkezelés esetén az Érintett írásban tiltakozhat személyes adatainak törlésére irányuló kérelme ellenére történő további adatkezelése ellen. Ebben az esetben az Intézménynek kell bizonyítani, hogy az Érintett adatainak további kezeléséhez jogos érdeke fűződik.
Adatkezelés korlátozásához való jog (Zároláshoz való jog): Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő korlátozza az adatkezelést, ha az alábbi feltételek közül bármelyik teljesül:
• érintett vitatja a személyes adatok pontosságát
• adatkezelés jogellenes, de az érintett ellenzi az adatok törlését
• az adatkezelőnek már nincsen szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli azokat jogi igény előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, védelméhez
• az érintett tiltakozott a jogos érdeken alapuló adatkezelés ellen, ez esetben a korlátozás addig tart amíg megállapításra nem kerül, hogy az adatkezelő jogos érdeke elsőbbséget élvez.
Adatvédelmi incidens kezelése:
Adatvédelmi incidens: Adatvédelmi incidensnek minősül a személyes adat jogellenes kezelése vagy feldolgozása, így különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen megsemmisülés vagy sérülés.
Eljárási rend adatvédelmi incidens esetén:
Az adatvédelmi incidenskezelés mindig az adatkezelő feladata, részletesen:
• az incidens természetes személyek jogára és szabadságára vonatkozó kockázat alapján történő kategorizálása
• az incidens 72 órán belül történő bejelentése a felügyeleti hatóság felé
• intézkedések megtétele az incidens megszűntetésére, orvoslására
• felelősök megállapítása
• érintettek tájékoztatása
Jogorvoslati lehetőségek:
Panasz jog: Ha az Érintett természetes személy úgy ítéli meg, hogy a rá vonatkozó személyes adatkezelés nem felel meg a jogszabályi követelményeknek panaszt nyújthat be Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz a NAIH-hoz. A NAIH címe: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/C, e-mail címe: ugyfelszolgalat@naih.hu. A NAIH döntése ellen a panaszos bírósági jogorvoslattal élhet.
Kártérítési igény: Minden olyan személy, aki az Info törvényben és a Rendeletben foglaltak megsértése következtében kárt szenved, jogosult arra, hogy követelje a vagyoni és nem vagyoni kárának megtérítését az adatkezelőtől, illetve az adatfeldolgozótól. Az adatkezelő és az adatfeldolgozó mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt előidéző eseményért őt semmiféle módon nem terheli felelősség.
Egyéb rendelkezések:
a) Az Intézmény kötelezettséget vállal arra, hogy ha a szolgáltatott adatokat az Intézmény az eredeti adatfelvétel céljától eltérő célra kívánja felhasználni, erről az Érintettet tájékoztatja és ehhez előzetes, kifejezett hozzájárulását megszerzi, illetőleg lehetőséget biztosít számára, hogy a felhasználást megtiltsa.
b) Az Intézmény kötelezi magát, hogy gondoskodik az adatok biztonságáról, megteszi továbbá azokat a technikai intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a felvett, tárolt, illetve kezelt adatok védettek legyenek, illetőleg mindent megtesz annak érdekében, hogy megakadályozza azok megsemmisülését, jogosulatlan felhasználását és jogosulatlan megváltoztatását. Kötelezi magát arra is, hogy minden olyan harmadik felet, akinek az adatokat esetlegesen átadja vagy továbbítja, ugyancsak felhívja ez irányú kötelezettségeinek teljesítésére.
c) Az Intézmény fenntartja a jogot, hogy jelen szabályzatot az Érintettek Honlap felületén történő előzetes értesítése mellett egyoldalúan módosítsa. A módosítás hatálybalépését követően az Érintetteknek a Honlap további használatához el kell fogadnia a módosításokat, az Intézmény által honlapon biztosított módon.